Gdy kilka lat temu Andrzej Bartoszek, właściciel firmy reklamowo-promocyjnej, odwiedzał pizzerie sieci Da Grasso jako tajemniczy klient, nie spodziewał się, że po czterech latach będzie właścicielem trzech lokali tej marki, w dodatku działających w różnych miastach.
– Mój dobry kolega prowadził lokal Da Grasso i był zadowolony z tego przedsięwzięcia. Podczas jednej z wizyt w pizzerii pomyślałem, że własna restauracja jest dobrym pomysłem na biznes. Nie miałem jednak konkretnych planów – raczej marzenie. Potem dowiedziałem się o możliwości przejęcia lokalu w Bełchatowie. Pojechałem go obejrzeć, porozmawiałem z franczyzobiorczynią i szybko podjąłem decyzję – wspomina Andrzej Bartoszek.
Franczyzobiorca kupił pizzerię tuż przed wyjazdem na urlop, a po powrocie dokończył formalności. Podczas kilkugodzinnego spotkania z przedstawicielami centrali poprzednia właścicielka zrzekła się lokalu, a nowy franczyzobiorca podpisał umowę jego przejęcia. Następnie Andrzej Bartoszek przeszedł szkolenie z jakości i organizacji pracy w pizzerii, podczas którego dowiedział się m.in., na co zwracać uwagę przy rekrutacji pracowników i jak przewidywać poziom zatowarowania w składniki do pizzy.
Półtora roku później Bartoszek przejął pizzerię w Warszawie i za kolejne półtora roku otworzył nową, ale już restaurację, w Łodzi. Prowadzenie każdej z nich wymaga dużych nakładów finansowych i innego stylu zarządzania.
Lokal jak nowy
Nowy szef restauracji w Bełchatowie zaczął działalność od zmiany elementów wystroju i wyposażenia.
– W pierwszym miesiącu odmalowaliśmy lokal i wymieniliśmy lodówki, część mebli, piec do pizzy i założyliśmy klimatyzację. Co dwa lub trzy miesiące wymienialiśmy kolejne sprzęty – mówi
Andrzej Bartoszek. – Po dwóch latach zamknęliśmy lokal na prawie cały tydzień i przeprowadziliśmy generalny remont. To było dla mnie bardzo trudne doświadczenie, bo trafiliśmy na ekipę, która więcej odpoczywała, niż pracowała, i dużą część zadań musiałem wykonać sam – przyznaje franczyzobiorca Da Grasso.
Poprzednia właścicielka bełchatowskiej placówki Da Grasso mieszkała w innym mieście i odwiedzała lokal rzadziej – Andrzej Bartoszek był codziennie. Dzięki temu miał stały nadzór nad pracownikami. Kontrola i nowe zasady współpracy nie wszystkim przypadły do gustu, dlatego niezadowoleni zostali zwolnieni albo odeszli na własne życzenie. W efekcie cały zespół, poza jedną osobą, został wymieniony.