Niski testosteron – JAK TEMU ZARADZIĆ? cz.1

Niski testosteron – JAK TEMU ZARADZIĆ? cz.1

Ostro trenujesz na siłowni i właściwie się odżywiasz, aby utrzymywać w ryzach poziom tkanki tłuszczowej. Jesteś pewny, że wszystko jest OK., niestety, tak być nie musi.

Wielu ćwiczących posuwa się w tych dwóch sprawach (treningi i dieta) zbyt daleko, czego długofalowe następstwa mogą być niekorzystne. I nie chodzi tu o dolegliwości mięśniowe czy stawowe, ale o… hormony.

Testosteron

Testosteron

Badania wykazały, że trening o dużej objętości może prowadzić do chronicznego obniżenia poziomu testosteronu (hormon potrzebny do rozbudowy mięśni, poprawy osiągnięć sportowych oraz sprawności seksualnej). Testosteron ma także decydujący wpływ na ogólny stan naszego zdrowia i samopoczucia, które powinno być tak samo dobre, jak wygląd fizyczny. Ogólnie mówiąc, poziom testosteronu wpływa na całe nasze życie.

Nadmiar treningu jako zagrożenie

Jeden z najlepszych na świecie maratończyków, Ryan Hall (2:04:58) musiał w roku 2016 zakończyć karierę sportową z powodu chronicznego zmęczenia i niskiego poziomu testosteronu, do czego doprowadziły go nieustające treningi (potem musiał umiejętnie ćwiczyć na siłowni, aby podnieść poziom testosteronu i wagę ciała z 58 kg na 75 kg).

Na takie komplikacje narażeni są nie tylko maratończycy, ale również sportowcy innych dyscyplin. Na szczęście można sporo zrobić, aby im zapobiec lub przynajmniej ograniczyć ich skutki, utrzymując podwyższony poziom swojego testosteronu w okresie ciężkich treningów. I wcale nie musi się to wiązać z przyjmowaniem testosteronu z zewnątrz.

TESTOSTERONOWE A, B, C…

Testosteron jest wydzielany w organizmie mężczyzn głównie przez komórki Leydiga w jądrach, a u kobiet przez jajniki i łożysko. Jednak jego droga do aktywnego oddziaływania jest jeszcze długa i obejmuje: przemianę w silniejszą formę – dihydrotestosteron, łączenie się z odpowiednimi receptorami w komórkach, konformację (zmianę położenia atomów w cząsteczkach, co decyduje o ich aktywności biologicznej) i wreszcie wniknięcie do struktur DNA i wpływ na aktywność określonych genów.

JEŚLI MAMY WYSTARCZAJĄCĄ ILOŚĆ TESTOSTERONU WE KRWI, TO MAMY ODPOWIEDNIE WSPOMAGANIE W ZAKRESIE ROZWOJU SIŁY I MASY MIĘŚNIOWEJ ORAZ SPRAWNOŚCI SEKSUALNEJ. JEDNAK GDY MAMY NIEDOBORY TEGO HORMONU (HIPOGONADYZM), EFEKTY ZACZYNAJĄ BYĆ BARDZO NIEPRZYJEMNE: UTRATA SIŁ I ENERGII, OSŁABIONE LIBIDO, ZAHAMOWANIE WZROSTU, OBNIŻONA GĘSTOŚĆ KOŚCI, SPADEK MASY MIĘŚNIOWEJ. CZĘSTO TOWARZYSZY TEMU DEPRESJA I BEZSENNOŚĆ.

 

Spis treści:

Niski testosteron – JAK TEMU ZARADZIĆ? cz.1

Niski testosteron – JAK TEMU ZARADZIĆ? cz.2


http://klasterlignum.pl/niski-testosteron-jak-temu-zaradzic-cz-3/

Niski testosteron – JAK TEMU ZARADZIĆ? cz.4

Facebook Comments

Artykuły użytkownika

Najnowsze

Najczęściej komentowane

Facebook Comments